Gi slipp på det som begrenser livet ditt!

Her er en liste over noen «ting» som er med på å begrense livene våre! Men, hvis du gir slipp på dem , vil det gjøre livet mye enklere og mye lykkeligere. Vi holder fast på så mange «ting» som forårsaker oss mye smerte , stress og lidelse, i stedet for å bare gi slipp. Fra i dag vil jeg gi slipp på alle de «tingene» som ikke lenger tjener meg!

Vær villig til å gi opp behovet for å alltid kontrollere alt som skjer med deg og rundt deg. Situasjoner, hendelser, mennesker, osv. Enten det er dine kjære, kollegaer, eller bare fremmede du møter på gaten – bare la dem være. Tillat alt og alle å være akkurat som de er , og du vil se hvor mye bedre du vil føle deg. Da kan du faktisk slappe av:)

Gi opp ditt behov for å legge skylden på andre for alt det dumme som skjer, hva du har eller ikke har, for hva du føler eller ikke føler. Du har ansvaret for ditt liv, ingen andre. Dette betyr slett ikke at det er din skyld at du har erfart at andre har gjort overtramp mot deg, men det er ditt ansvar om du vil bearbeide sårene og gå videre, eller om du ønsker å være i en motløs offerrolle.

Jeg har sett at mennesker kan jobbe seg igjennom de utroligste ting. Dette er ingen lett jobb, men det er en viktig jobb hvis man skal ha det rimelig bra fremover. Bitterhet og hat mot dem som har gjort deg vondt, vil i lengden kun ødelegge for din egen del.

Stopp ditt negative selv-snakk. 

» Sinnet er et ypperlig instrument hvis det brukes riktig . Brukes det feil , blir det veldig destruktivt . « Eckhart Tolle

Gi opp din begrensende tro om hva du kan eller ikke kan gjøre, om hva som er mulig eller umulig.

Gi opp ditt konstante behov for å klage på de mange ting, mennesker , situasjoner, hendelser som gjør deg ulykkelig , trist og deprimert . Ingen kan egentlig gjøre deg ulykkelig , ingen situasjon gjør deg trist eller ulykkelig med mindre du tillater det . Det er ikke situasjonen som utløser disse følelsene i deg , men hvordan du velger å se på det. Aldri undervurder kraften av positiv tenkning. Det du stadig klager over, vil du bare se mer av i livet ditt.

Gi opp ditt behov for å kritisere ting , hendelser eller personer som er annerledes enn deg. Vi er alle forskjellige, men likevel er vi også like. Vi ønsker alle å være lykkelig, vi alle ønsker å elske og bli elsket, og vi ønsker alle å bli forstått.

Slutte å prøve så hardt å være noe som du ikke er bare for å gjøre andre til lags. Det fungerer ikke på denne måten. I det øyeblikket du slutter å prøve så hardt å være noe som du ikke, det øyeblikket du tar av deg alle dine masker, i det øyeblikket du aksepterer og omfavner den virkelige deg, da vil du finne indre ro og lykke.

Gi opp din motstand mot endring. Forandring er bra. Den hjelper deg fremover.

» Følg din lykke og universet vil åpne dører for deg hvor det var bare vegger « Joseph Campbell

Slutt å sette merkelapper på ting , personer eller hendelser som du ikke forstår og som du synes er rare eller annerledes og prøve å åpne ditt sinn, litt etter litt . Sinnet fungerer bare når den er åpen .

» Den høyeste form for uvitenhet er når du avviser noe du ikke vet noe om. « Wayne Dyer

Gi slipp på din frykt. Frykt er bare en illusjon. Det betyr at den ikke eksisterer – du opprettet den. Korriger innsiden og utsiden vil falle på plass.

» Det eneste vi har å frykte , er frykten selv . « Franklin D. Roosevelt

Slutt å bruke unnskyldninger. Mange ganger begrenser vi oss selv på grunn av de mange unnskyldninger vi bruker. I stedet for å vokse og jobbe med å forbedre oss selv og våre liv , står vi fast, og lyver for oss selv ved hjelp av alle slags unnskyldninger.

Slutt å grave i fortiden. Jeg vet, jeg vet. Det er vanskelig . Fortiden er over nå, den eksisterer kun i tankene dine. Ha en klar visjon for fremtiden , men vær alltid tilstede i nuet .

Slutt å henge deg opp i bagateller. Du får det mye bedre. I det øyeblikket du kobler deg fra alle ting og klarer å stoppe din reaksjon. Stort sett er det ikke noe å henge seg opp i.

Slutt å leve opp til andres forventninger. Alt for mange mennesker lever et liv som ikke er deres å leve . De lever sine liv etter hva de tror de andre mener er best for dem. De lever sitt liv i henhold til hva foreldrene mener er best for dem, deres venner, deres fiender og deres lærere, deres regjering og media synes er best for dem . De ignorerer den indre stemmen. De er så opptatt med å behage alle, med å leve opp til andres forventninger , at de mister kontrollen over sine liv . De glemmer hva som gjør dem glade , hva de ønsker , hva de trenger …. og til slutt de glemmer seg selv . Du har ett liv – akkurat nå – du må leve det og ikke la andres meninger distrahere deg fra din vei .

Skrevet av Luminita Saviuc

Ta ansvar for dine tanker og følelser. Bli med på et utrolig flott 3-ukers nettkurs hvor du gjør små øvelser hver dag, for å snu på livet ditt, og på negative tanger, slik at du kan skape et liv som er i samsvar med det som du ønsker deg:) Det er sagt at det tar tre uker å vende en vane:)

https://annkristinhelgetun.wordpress.com/2013/06/18/bli-med-21-dager-til-a-skape-om-ditt-liv/

42 tanker på “Gi slipp på det som begrenser livet ditt!

  1. Uttrolige mange gode tips i denne bloggen, som veldig mange kunne ha godt av å lese gjennom og bli oppmerksomme på,, Disse aspektene har jeg allerede jobbet meget med de siste tre årene, og pga det oppnådd en mye bedre hverdag, Men, her er det ens egen innsats som må til.. Takker for tipsene og ønsker deg en god helg,,

  2. Dette burde leses flere ganger.Mens du leser,kan du gå i deg sjøl,og kjenne hvordan du er,hva du føler,og hva du tenker.Du blir overrasket-jeg ble det.Dette er med på å få fram et menneskes sanne jeg.Om vi vil/kan og tør.

  3. Hei!
    Så flotte ord du skriver.. jeg måtte passere 40 før jeg skjønte det. Livet er mitt, jeg bestemmer hva hvert sekund skal fylles med for å gi mening og verdi!
    Å våkne hver dag i takknemlighet, leve dagen slik den faller seg, for så å legge meg i ny takknemlighet over hva dagen gav meg på godt og vondt.

    Kommer til å følge deg!

    • Lurer på om det er flere av oss som ved passerte 40 endelig klarer å finne ut av dette, kanskje gjøres det opp status hvordan livet er her og nå. Er man ikke fornøyd ønskes det endring. Kanskje oppstår det noe som «tvinger» en til å tenke nytt. Kanskje ser en hvor lite det betyr hva alle andre måtte tenke å mene…. og at en ikke faller død om når en står for det som kjennes rett. Jeg tenker det er viktig å lytte grundig etter egen magefølelse, stå for sine grunnprinsipper, og finne de prioriteringen som er riktig for SEG:). Vi ha ALLTID et valg. Selv om valgene blir annerledes en vi hadde tenkt oss det, blir «annerledes» også bra:).

  4. Jeg har levd etter de samme prinsippene som Ann Kristin nevner når jeg «våknet» for litt over et år siden. Det har positivt forandret livet mitt. For å klare det må du bli bevisst på deg selv og være innstilt på å endre deg, og legge fortid og historie bak deg.

  5. Tilbaketråkk: Hva begrenser livet? | homo ludens

  6. Veldig mye av dette er det jeg alltid har levd etter. Men det å leve som jeg tror andre forventer er nok et utviklingsområde. Det handler nok om behovet for anerkjennelse, som er veldig viktig for meg. Kanskje for viktig.

  7. De fleste punktene du har skrevet opp er KUN for dem som aldri virkelig har gått gjennom ett tøft liv! Synes du «glorifiserer» og påstår at folks problemer er selvvalgt og deres egen skyld. Så når familien har gravd gravene og laget problemene for deg og direkte har skylden for det som har skjedd i livet ditt, så er det din egen skyld? Når du blir mobbet og trakkasert for hva og hvordan faamilien har oppførts seg, så er det din egen skyld?
    Godt og vite at jeg har selv valgt å bli født inn i denne familien. Jeg har altså mao laget problemene mine fra før jeg var på tegnebrettet og etter jeg var født. Dette var da virkelig ikke noe jeg trengte å høre. Du driver begeistrings kurs. Jippi. Du klarte virkelig å begeistre meg her. Takk dette brakte meg virkelig opp. Tusen takk for å ødelegge min dag.

    • Gi opp ditt behov for å legge skylden på andre for alt det dumme som skjer, hva du har eller ikke har, for hva du føler eller ikke føler. Du har ansvaret for ditt liv, ingen andre. Dette betyr slett ikke at det er din skyld at du har erfart at andre har gjort overtramp mot deg, men det er ditt ansvar om du vil bearbeide sårene og gå videre, eller om du ønsker å være i en motløs offerrolle.

      Jeg har sett at mennesker kan jobbe seg igjennom de utroligste ting. Dette er ingen lett jobb, men det er en viktig jobb hvis man skal ha det rimelig bra fremover. Bitterhet og hat mot dem som har gjort deg vondt, vil i lengden kun ødelegge for din egen del.

      • Jeg har også vokst opp i en familie med alkoholmissbruk og vold. Det tok meg mange år før jeg kunne slippe det destruktive hatet og bitterheten jeg følte ovenfor foreldrene mine. Men når jeg endelig klarte det var det som en stein som lettet fra mitt hjerte. Og med dette ble jeg en mye bedre mor for min barn. Lykke til missbrukt barn. Jeg føler med deg.

    • Hei.. jeg tenkte å sånn før…eller jeg tebker vel sånn innimellom…har du hørt om unique mind esp kurs.det kan du lukke opp på nettey om du ønsker å se..Der lærer man å gå i seg selv å jobbe inni seg… d er jo slik at når man byner å tenke at ja… kanskje d er meg.. at det er noe i meg som tiltrekker seg det som skjer assa at ja man aldri kan rette pekefingeren ut..fordi det er noe inni mwg som ska tilgis erkjennes osv. Å d er vondt å tenke sånn i bynelsen.men når man ser at man kan gjøre noe med de vonde følelsene og unngå at vonde ting får skje igjen da byner d å bli spennende å leve.Du vet du er aldri alene. Du er en del av en stoooor helhet og en del av alle mennesker. D vil si at jeg er deg og du er meg. Håper du vil sjekke kurssiden og deborah borgen sin bok magisk hverdag. Hun skriver om akkurat d du sier og de snakker pm d på kurs også og hvoedan man kan løse slike ting. Husk at du ikke er et offer. Å at ingen kan ødelegge din dag fordi du er egentlig lykkelig og den lykken er inni deg og den kan aldri noen ta fra deg. Mange klemmer til deg fra laila helen

  8. Punkt som kunne vert med:

    La noe være bedre enn det du eier:
    Hvis ikke du gleder deg over hva du har, så vil du alltid være sulten etter noe nytt og du glemmer fort å ta vare på ditt eget. Hvis du alltid vil eie noe større, finere eller bedre så vil du ende med en falsk lykke når du oppnår det du alltid har ønsket deg og du kan ende med depresjoner når du merker at det du har oppnådd ikke gjorde deg så lykkelig likevel. Den ekte lykken finnes i noe som virkelig betyr noe for deg uansett hvor lav verdien er.
    Det er alltid lov å ønske seg noe men da må du vite hva du allerede har.

  9. Jeg finner mye bra i det du skriver, spesielt når du vektlegger valget vi mennesker har til å tenke og vinkle hverdagen og våre liv positivt. Når du snakker om forventinger til andre rundt oss og innfrielsen av disse tror jeg det er en nødvendighet for å få livet og hjulene til å gå rundt. Skulle alle bare dyrke seg selv og leve i ett her-og-nå, perspektiv som i hovedvekt gagner oss selv, kan dette være med å bidra til ett enda mer individretta, selvdyrkede og egoistisk samfunn der alle tenker mest på å «please» seg selv, hvilket kanskje er en trend som allerede har gått nokså langt for svært mange og på bekostning av andre viktige grunnleggende verdier oss medmennesker i mellom ?? Når det er sagt er det likevel mange, kanskje spesielt kvinner, som sliter seg ut på å til en hver tid skulle innfri på mange ulike areaer der resultatet kan bli utbrenthet. for disse kan dette være sunne tanker som kan føre inn på et bedre spor både for seg selv og de rundt seg. Til slutt vil jeg si at jeg tror dette med å ofre seg for andre, vise andre omsorg, sette seg selv og sine behov til sides er en naturlig og høyst nødvendig egenskap mange besitter, men dagens krav og kunstige behov kan nå store og usunne høyder for veldig mange. Kunsten er kanskje snarere å sile ut hva som er viktig for deg og de rundt deg og ikke strebe etter å være best i alt 🙂

  10. Hei.

    Her ser jeg at mange synes dette er bra lesning. Jeg føler bare at man kanskje ikke kjenner til alle spekter av livet når det påstås at man kan tenke sin egen lykke.

    Hvis du lever midt oppe i dette vanskelige. Der folk kritiserer deg for den du er. Du har ingen støtte eller forståelse fra familien og venner. Du er fanget i din egen ulykke. Det eneste som kan gjøre hverdagen din noen lunde levelig er nettopp at du lever slik andre vil. At du ikke lytter til dine egne behov og din indre stemme. Rett og slett fordi folk rundt deg ikke takler det. De bryter deg enda mer ned om du sier det du tenker. Hva gjør man da? Når man må leve. Fordi barna trenger deg. Fordi du ikke tørr å forlate de her på denne jord alene. Du må leve. og du må leve slik de andre vil. Fanget i situasjonen. Fordi du er så sliten, ikke kan klare å stå på egne ben. Er altfor tøft å bli helt alene. Hva da? Hvem er her for oss da? Når vi ikke kan puste selv – uten nettopp å leve de andres forventninger. Hva da? Det er nemlig ikke bare å tenke seg fri fra alt. Fordi alt er der. Når du åpner øynene. Sier du fra at nok er nok. Da har du ingen. Ingen er der da. Alle vender seg bort. Fordi sannheten passer ikke inn i familien sin tro og bildet utad. Livet er tøft. Vanskelig og veldig låst.

    Samme hvor mye jeg tenker positivt så er det ikke noe positivt å åpne øynene.

    • Jeg tror slett ikke at man bare kan tenke seg lykkelig. Man må også ta et valg om å gjøre noe med sin situasjon. Lever man en ulykkelig liv og føler seg maktesløs og sliten, er det på tide å komme seg ut av denne situasjonen før alt blir enda værre. Flytte til en ny plass, få ny jobb og nye venner, er jo en mulighet. Det finnes mange flotte mennesker rundt omkring i landet vårt som gjerne vil være venn med deg, som vil støtte deg og være en positiv nabo eller kollega. Jeg er sikker på at du kan gjøre noen endringer som blir veldig positive både for deg og dine barn. Ta frem drømmene dine igjen. Tenk litt over hva du ville gjort hvis du kunne? Å leve i en situasjon der du føler du må danse etter pipen til de andre, er noe av det værste man kan gjøre mot seg selv. Du fortjener å ha det bra, ungene fortjener å ha det bra, og da må du kanskje endre på mer enn å bare tenke positivt.

  11. Tilbaketråkk: Du må gi litt mer faen | John Storlid om trening og kosthold

  12. Du skriver mye bra her, og ting som virkelui kan hjelpe. Men det er ikke sant at man alltid kan velge hva man føler. Jeg tenker på de som har vært igjennom noe av det verste som fins av andre menneskers ondskap. Det er mange som sliter med depresjon som lider under det pga masse smertefull bagasje som f.eks overgrep (som fører til dyp følelse av forkastelse). Det kan være forferdelig vanskelig å bearbeide disse vonde følelsene: sorg, sinne, ensomhet…uten å ha et støtteapparat rundt seg. Det er ikke alle som er så heldige å ha det. Du skal være en tøffing og veldig sta og utholdende i en slik prosess. Vi må ha respekt for de som ikke orker å stå i det. Selvsagt kommer endel an på våre holdninger og innstillinger. Men tankelivet vil sannsynligvis være veldig farget av vonde opplevelser for dem som har opplevd grove krenkelser tidlig. Disse menneskene trenger først og fremst Guds kjærlighet og mye kjærlighet fra andre rundt seg. Vi må være varsomme med å tre en lykkeoppskrift over hodet på noen. Nå tror jeg du brenner for å hjelpe andre, og det syns jeg er veldig fint. Stå på, men lytt til de som har erfart noe av det verste. Du har sikkert vært igjennom endel selv, siden du har mye visdom. Vi er forskjellige hver og en, så vi kan lære av hverandre. Når det gjelder det å prøve å kontrollere alt, så er jeg enig med deg. Det er også mye KMM (kos med misnøye) ute og går. Sånt tapper en for krefter. Jeg har litt piggene ute fordi jeg har hørt så mye herlighetsteologi. Litt mere «ærlighetsteologi hadde hjulpet folk. Det er ikke lett for folk å være ærlige i et samfunn der alle skal prestere hele tiden. G

  13. Minner mye om 12+12 for de som vet hva det er (BW)
    Følger man dette, får man sjelden en dårlig dag.. ..
    Godt med påminnelse.

  14. Takk for dine ord og tanker. No ska æ sitere et dikt som æ og min kjære gjennom 40 års ekteskap diktet når vi va på «kjærest-tur» sommeren 2012.
    Leve ditt liv som du har det
    Lev det i stillhet og storm
    Se fuglene letter mot vinden
    I motvind tar livet sin form.
    Dette diktet når vi satt i en stor plast-balje m vann i på ei gammel rorbu som ikke hadde baderom. Vi varmet vann i en kjele, i mange omganger. Satte melodi til og hadde det fantastisk. Artig,rørende og romantisk.

    Hilsen fra Randi og Arnulf i Lofoten

  15. Dette er så sant. Dette var noe av det jeg måtte gjøre for å leve rusfritt og må jobbe med hele tiden for å fortsette å leve i tilfriskning.

  16. Mange gode leveregler å tipsher.
    Men livet er egentlig ikkje noe mer komplisert enn hva man sjøl gjør det til
    (every action , has a reaction),
    så ta lærdom av dine feil å bruk det.
    husk at alt har sin grunn for det man opplever å gjennomgår i livet.
    hadde ikkje livet skapt problemer for oss ,så hadde vi heller ikkje fått lærdom å klokskap til å kunne utvikle å skape noe.
    Hadde livet vært uten motstand , så hadde vi aldri blitt sterke eller motstandsdyktige til å overleve.
    Å gi opp er aldri ett alternativ , for då kommer man hvertfall ingen vei. Det finnes alltid løsninger på ting , så hvorfor skape problemer , når man kan finne løsninger.
    Alt i livet har sin mening på godt å vondt, fortid eller nåtid, så livsærfaringen er en utrolig viktig del i livet som avgjør karrieren å fremtiden din etter kor mye kunnskap å ærfaring man har hatt å opplevd gjennom livet 😉
    Husk at jo større forventninger å mål i livet man har og setter for seg sjøl , desto hardere faller man.

    ta vare og hold på de vennene å nære som bryr seg. Heller få ekte venner , enn mange falske.

    Lær å ta vare på hverandre og å samarbeide, då blir tingene mye enklere.
    Bedre å samarbeide , enn å motarbeide.
    Hvorfor gjøre ting vanskelig, når man kan gjøre det enkelt :p
    Alle er vi forskjellig å har egne meninger å måter å utføre ting på, som man sjøl kan stå for å forklare grunnlaget for omstendighetene rundt valget.
    Hadde situasjonen vært slik at en person hadde komt å sagt: hva og hvordan eg skulle gjøre ting, så har man ikke noe konkret forklaring eller identitet på hvordan man ska gå frem å utføre oppdraget.

    Uenigheter å diskusjoner er og unødvendig bruk av energi å tid, når man heller kan godta personen sine valg å handlinger som han då selv må stå for å rydde opp om det går galt.

    (Man lærer ikkje , hvis ikkje man prøver )

    (Det ikkje de andre som irritere, men du som lar deg bli irritert ) :p

  17. Ja, da gjenstår det det å bli godtatt å respektert da , for å bestemme over sitt eget liv ..å respektere de som ikke er A4 mennesker…de blir utstøtt. av massen..for å overleve å ha det godt , er det bra man har evnen å ikke la styre ditt liv.

  18. Ja mye kan skrives, men mange ganger er livet sånn at det er nesten umulig å gi slipp. Det er når du har sånn stor sorg over tapene du har hatt at all energi går til å overleve og å være for de du har igjen.

  19. Mange gode punkter her. Utfordringen er at du oppfordrer folk til noe de aldri klarer uten en beskrivelse på hvordan. Noen av punktene handler om overbevisninger som sitter i folks ryggmarg. Noen av punktene handler om vaner som er tilnærmet umulig å endre uten bevisst streben. Og noen av punktene krever en grad av selvinnsikt de færreste har.

    Jeg oppfordrer deg til å skrive en oppfølger til dette, om hvordan man tilnærmer seg det enkelte punkt. Klarer du det, blir du min største helt. 🙂

Legg igjen en kommentar