Å tåle våre utfordringer… en liten oppfordring til deg…

Når jeg skriver at jeg tror vi tåler våre utfordringer, så mener jeg ikke å støte noen. Meningen er å støtte og trøste, fordi jeg har en grunnleggende tro på at inni alle mennesker bor det en styrke som tåler det utroligste. Selv i de mørkeste stunder, tror jeg at det finnes lys, håp og hjelp.

Jeg mener likevel ikke å påstå at vi tåler absolutt alt, jeg tror at vi kan mishandles til vi dør, både fysisk og psykisk. Jeg vet at det er mange der ute som virkelig strever med store problemer og går inn og ut av psykiatrien. Noen ser ingen utvei, og dør underveis, eller velger å ta sitt eget liv. Jeg forstår godt at da føles det som om man ikke har tålt utfordringene.

Likevel tror jeg at det er mange som har gitt opp, men som virkelig kan hente en siste rest av kraft og styrke de ikke tror de har. Det er dem jeg håper å nå, med mitt innlegg.

Derfor er det så utrolig viktig at alle der ute som selv har fått bearbeidet sine traumatiske opplevelser, velger å dele dem med omverdenen! Jeg tror at en av meningene med livet er å være en støttespiller for andre.

Du som har ekte livserfaring, bli en blogger, skriv en bok, ta utdanning innenfor psykisk helse og barneværn, for det er så mange som trenger dere. Dere er en ressurs for andre. Dere har akkurat den innsikten som andre trenger for å makte å reise seg opp igjen, selv når man har gitt helt opp.

Det er et ordtak som sier at “Hvis du tror at du klarer det, eller tror at du ikke klarer det, så er begge deler sant.”

Det finnes mennesker rundt oss som har jobbet seg igjennom de styggeste overgrep, og som i dag er sterke og kloke mennesker. Det er disse menneskene som er mest kompetente til å hjelpe andre i samme situasjon.

For meg har andres bearbeidede livserfaring vært det viktigste jeg kunne ha gjort for å komme meg igjennom mine vonde opplevelser. Jeg har snakket med og lest om andre og deres vei igjennom smerten og hva de har gjort for å bearbeide traumene sine.

Det finnes hjelp, og det finnes mennesker med ekte livskompetanse som ønsker å strekke ut en hjelpende hånd. Men først og fremst finnes det en kjerne inni oss som aldri kan knekkes helt. Jeg kjenner flere:)

https://annkristinhelgetun.wordpress.com/2013/06/18/bli-med-21-dager-til-a-skape-om-ditt-liv/

Én tanke på “Å tåle våre utfordringer… en liten oppfordring til deg…

Legg igjen en kommentar

