Det er en tid for alt, også for å sørge – «Til ettertanke» Dag 9

Dagens tema er: Det er en tid for alt, også for å sørge.

Sorg er et tema som alle kommer til å møte i løpet av livet sitt. Noen får denne erfaringen tidlig, og andre får den seinere i livet. Noen får også møte sorgen flere ganger, og på traumatiske måter. Sorg handler ikke bare om dødsfall, men også tap av livskvalitet, skilsmisse, tap av venner, helse, arbeid, en barndom uten å bli sett, og mye mer. Kanskje har du sorg over livet i sin helhet.

Sorg er egentlig et viktig tema som er undervurdert. Når vi mister noen, og det skjer store omveltninger i vårt liv, er det mange som tror at vi må presse oss tilbake til hverdagen så raskt som mulig. Dette er bekymringsverdig. Ofte går vi for halv maskin i lang til etter at vi har mistet noen. Jeg har stor tro på at vi må tilbake til hverdagen så raskt som mulig, men likevel bare i en gradert sykemelding.

Det er en tid for alt, også for å sørge.

Når man sørger er immunforsvaret nede. Det er lettere og bli forkjølet og få det som «går». Man blir glemsk og man føler ofte at man lever i en egen «Boble». De andre går på butikken og på jobben, mens selv lever man i en uvirkelig tilstand i lang tid. Det er vanskelig å utføre krevende oppgaver, og konsentrasjonen og er dårlig.

Da jeg mistet mine første tvillinger, Maria og Nicolai, i krybbedød, ble livet mitt snudd på hodet. Jeg husker nesten ingenting av det første året. Jeg har blitt fortalt at jeg gikk på besøk i pysjen… Ikke særlig artig å tenke på i etterkant. Jeg gikk også på skole det året for å ha noe og gjøre, og jeg klarte å møte opp ca. 50% av tiden. Det var viktig for meg å ha noe å gå til og lærere som kunne følge meg litt opp. Selv om de følte seg maktesløse, var de til stor støtte for meg. Noe var forutsigbart, og jeg hadde en plass i tilværelsen. Jeg måtte forholde meg til andre mennesker.

Jeg ser at mange som kommer til meg på behandling, har en sorg i seg. Likevel presser de seg utover det de makter og møter tilslutt veggen. Omverdenen forventer at vi skal bli oss selv igjen, så raskt som mulig. Veggen består ofte av angst, depresjon, utmattelse og merkelige symtomer som ingen forstår, som for eksempel at tungen hovner opp…

Mitt råd er at du tillater deg å sørge. Ta en samtale med din lege og få en sykemelding der du får gå for halv maskin til du føler at du orker mer. Mange går slik i et helt år før de går opp til 60% og 80% og tilslutt 100%.

Fire gode råd når du er i sorg:

1. Skriv dagbok. Få dine tanker og følelser ned på papiret, og du vi kjenne at det hjelper deg i hverdagen.

2. Gråt når du føler for det.

3. Ta Omega 3. Det vil hjelpe deg til å føle deg litt sterkere.

4. Gå tur i naturen hver dag. Jeg fikk god hjelp av å være ute, og «bruke» meg litt.

 

Legg igjen en kommentar

