Verdighet – «Til ettertanke» Dag 8

Dagens tema er: Verdighet.

«Verdighet er en følelse av verdifullhet og respekt. Den kommer når vi husker hvem vi egentlig er og hensikten med livet vårt. Når vi er bevisst vår egen verdighet, har vi en holdning av selvaktelse, respekt og naturlig tillit. Vi beveger oss og snakker på en verdig måte. Vi unngår handlinger som gir oss skamfølelse. Vi anerkjenner hvert enkelt menneskes iboende verdi enten de selv er den bevisst eller ikke. Vi behandler alle med den respekt og ære som alt i tilværelsen fortjener. Vi avstår fra å krenke andres rettigheter. Når vi verdsetter hverandre, ærer vi vår Skaper». – Virtues.

Dette er virkelig en tankevekker. Slik jeg verdsetter meg selv, slik behandler jeg menneskene rundt meg. Har jeg det dårlig med meg selv, tenker jeg og snakker dårlig om andre. Har jeg det godt med meg selv, har jeg ikke behov for å undergrave andre. Baksnakking er egentlig et dårlig selvbilde, og har ingenting med det mennesket som blir snakket om i det heletatt. Ofte er det fristende å kritisere andre som våger å gjøre det man ikke våger selv. Kanskje er det noen du egentlig beundrer litt for deres selvstendighet, men i stedet for å trekke frem det gode, faller vi for fristelsen å snakke dårlig om vedkommende i stedet.

Det å legge seg borti en annen person sitt liv, blande seg inn og ta opp ting som ikke angår oss direkte, baksnakke og kritisere noen fordi de handler annerledes enn vi selv ville ha gjort, handler nok om vår egen bagasje, og den «Regelhåndboken» vi har vokst opp med. Det å krenke noen, er å krenke oss selv.

Det er et klokt ordtak som sier: «Man skal aldri dømme et annet menneske for dets gjerninger, før man har gått fjorten dager i vedkommendes mokasiner».

Legg igjen en kommentar

