Utbrenthet – «Til ettertanke»

Jeg har hatt mange innom mitt kontor som har møtt den berømte veggen. Jeg tror at det er min største «pasientgruppe». Flere har måttet sykmelde seg i lang tid fordi kroppen og følelsene ikke orker mer. Dette temaet bekymrer meg veldig. Hvorfor må vi være så flinke? Hvorfor må vi presse oss så langt at vi knekker sammen?

Jeg tenker selvfølgelig at alt har en grunn. Alt vi gjør, og alt vi føler og tenker, har et opphav. Selv om vi ikke har kontakt med det som driver oss, er det likevel utrolig viktig å tørre og se på det. Jeg vil gjerne kaste ut en tanke: Veldig ofte har disse problemene med vår familie og vårt opphav å gjøre. Du tror kanskje at det handler om arbeidsgiveren din, eller at du må komme deg raskt tilbake på jobb etter sykdom, sorg, ulykke, men jeg tror at det er mye mer komplekst enn som så.

Da jeg var liten, trodde jeg at alle voksne var så kloke. De visste alt, og kunne alt. Når jeg ble voksen, ville jeg også bli klok og allvitende. Ettersom årene gikk, forsto jeg gradvis at de voksne var (nesten) like ukloke som meg… De handlet ut fra sin oppvekst og sine erfaringer, og hvis de hadde reflektert lite over sitt eget liv, handlet de ganske ubevisst. Dette var en av de store skuffelsene jeg hadde som tidlig voksen. De voksne var faktisk ikke så kloke som jeg hadde trodd. Jeg er så utrolig glad for at jeg oppdaget dette tidlig. Selv om jeg også har autoriteter i min familie, betyr ikke det at de bestemmer over mine valg. Jeg bestemmer:)

I de fleste familier finnes det en «Regelhåndbok». Der finner du alle regler som hører til akkurat den familien, og kanskje hele slekten. Disse reglene er ofte usagte, og man må føle seg frem til dem i løpet av oppveksten. De blir en del av oppdragelsen. Noen familier har store «Regelhåndbøker» og noen familier har mye mindre «Regelhåndbøker». I «Regelhåndboken» står det noe om hvordan vi skal oppføre oss i gitte situasjoner. «I vår familie gjør vi det sånn….»

Denne «Regelhåndboken» er stort sett kun til å styre og bestemme! Den inneholder regler som ikke er hensiktsmessige. De fleste av disse reglene er utgått på dato, og handler om andres angst og kontroll. Disse reglene er ikke dine regler, men kan ofte gjøre oss til «flinke piker», som kjører på selv om man kjenner at man ikke makter.

Hvis disse reglene driver deg i å presse deg selv utover det du orker, uansett hvilken livssituasjon du er i, så er det mange varsellamper som lyser! STOPP! Nå må du se på det som du har i din bagasje. Hva er ditt, og hva er «Regelhåndboken»?

Jeg setter pris på tilbakemelding:) Hvilke erfaringer har du som kan hjelpe andre?

shutterstock_111817763.jpg

4 tanker på “Utbrenthet – «Til ettertanke»

  1. Veldig bra å gjøre dette bevisst Ann Kristin. Forsøker selv å få vekk det gamle systemet/regelsettet for mine barn slik at de kan frigjøre seg selv for å bli slik de bør være uten at vi voksne blander oss for mye i deres roller. La barna få argumentere frem sine meninger før man sier ja eller nei. men enkelt er det ikke. Samtidig spørre barna hva de selv ønsker å velge, uansett i hvilken situasjon det er. På denne måten får barna gå etter sitt eget hjerte Takk for flotte nettsider 🙂

  2. Jeg har de siste mnd blitt stadig mere bevisst på at mange av mine handlingamønstere faktisk ikke er mine. De er kopiert og hermet av mine foreldre. Det er skremmende å se hvor mye jeg faktisk tar med meg av bekymringer som faktisk ikke er mine! Bevissthet er første skritt i riktig retning, men opplever også at d er utrolig vanskelig å gjøre noe med!
    Takk for godt innlegg 🙂

  3. Liker ikke ordet utbrent, man er borte. Men man er jo der med hele seg trenger bare en hvil, noen ganger en lang og god hvil. Kroppen trenger riktig påfyll med god næring både i form av mat og drikke og gode støttende medspillere. Som en plante som ett friskt skudd. Av noe som er utbrent svart og borte, hmmm bare en tanke…….

Legg igjen en kommentar

