“Til ettertanke” Dag 3

Dagens tema er: Barmhjertighet.

“Barmhjertighet er å velsigne andre med vår medfølelse og tilgivelse. Vi berøres av deres lidelse og ønsker å hjelpe. Rettferdighet er å gi folk det de fortjener. Barmhjertighet er å gi dem mer enn de fortjener. Vi viser barmjertighet når vi gir oss selv og andre en ny mulighet etter en krenkelse eller et feiltrinn. Ingenting inspirerer håp slik en ren tavle gjør. Når vi har ydmykheten til å huske de uttallige gangene i livet vi selv blir møtt med barmhjertighet, er det naturlig for oss å vise barmhjertighet overfor andre. Vi tilbyr ømhetens gave.” -virtues.

Jeg kjenner at dette temaet rører i mine gamle greier:) Det å gi noen noe mer enn de “fortjener”, er vanskelig! Det er jo ikke noe problem å gi omsorg og hjelp til noen som kun har vært snill og grei og som vi er veldig glade i, men de som har såret oss…!

Jeg er utrolig takknemlig for de gangene jeg har blitt møtt med barmhjertighet. Når jeg tenker etter, er det flere ganger jeg har blitt sett og møtt med forståelse og aksept, selv om jeg var ute og kjørte. Da jeg var uklok, var det noen andre som var klokere. Da jeg var hevngjerrig, var det noen andre som var rolig. Da jeg var sint og frustrert, var det noen andre som var tålmodig.

Takk til alle dere som har gitt meg tid, rom og tålmodighet. Det har styrket mitt egenverd.

Hvilke refleksjoner gjør du deg om den omsorgen du har fått, og den omsorgen du gir? Har du noen du vil takke?

Legg igjen en kommentar

