«Til ettertanke» Dag 2

Dagens tema er: Sinnsro.

«Sinnsro er fred i sjelen. Det er en vedvarende følelse av tro og tillit til at alt er vel og bra. Når vi opplever prøvelser, er vi aksepterende og fleksible. Vi tar ting som de kommer. Vi går inn i stillhet, refleksjon og oppmerksomhet. Sinnsro gir tankene våre klarhet og frigjør oss fra sterke følelser som kan svekke dømmekraften vår. Vi lar ikke bekymring eller frykt sette oss ut av balanse. Vi utvikler fredelig nærvær. Vi er stillheten i vinden.» -virtues.

Jeg ser på denne egenskapen som noe av det jeg virkelig søker å leve etter. Jeg har forstått at jeg selv velger hvordan jeg vil reagere på ting som skjer. Jeg kan velge drama og jeg kan velge å forholde meg rolig. Dette er en treningssak, med modifikasjoner. Jo mer man trener på å forholde seg rolig, jo lettere er det å velge den reaksjonen når en uventet krise oppstår.

Du velger din reaksjon ut fra hvordan du har det generelt. Hvis du er i en presset situasjon over lang tid, vil du ha en økt mengde stresshormoner i kroppen til daglig, og sannsynligheten for at du ikke kontrollerer måten du reagerer på, er veldig stor. Da er det ofte slik at reaksjonen blir mer dramatisk enn hvis du har et «normalt» nivå av stresshormoner i kroppen. Hvis du mediterer jevnlig, vil du kjenne deg generelt roligere, og du vil håndtere vanskelige situasjoner bedre.

Mange synes at de ikke har tid til å meditere. Det trenger virkelig ikke å ta så lang tid. I lyttekroken min har jeg lagt ut en meditasjon som tar 2 minutter, og som vil hjelpe deg til å roe ned stresset i kroppen og i hodet ganske raskt. Du kan bruke lengre tid hvis du ønsker det. Denne meditasjonen passer godt når livet er hektisk og du har lite tid for deg selv. Jeg anbefaler deg å gjøre den 2-4 ganger for dagen, for den henter deg inn igjen, og blir en slags trening på å være rolig.

Legg igjen en kommentar

