Du har selv valgt dette livet…

Da jeg startet mer bevisst på min åndelige selvutvikling, var det en ting som frustrerte meg over alt på jord, og det var at alt som skjer i livet av kriser og traumer og vanskelige ting, har jeg selv valgt på forhånd, før jeg kom hit til jorden! Jeg er arkitekten for mitt eget liv, på godt og vondt. Jeg har faktisk laget denne livsplanen! Jeg hadde altså valgt dette livet, med de utfordingene som følger med, fordi jeg ønsker å utvikle meg følelsesmessig! Dette kunne jeg bare ikke forstå! Hvem velger å bo i Afrika? Hvem velger å leve i krig og fattigdom! Hva er så utviklende med det?

Det som var det mest frustrerende var at nå kunne jeg ikke skylde på andre for at noe hadde skjedd, og for at jeg hadde det vondt. Nå måtte jeg selv ta alt ansvaret for alt i livet mitt, tilfeldige hendelser, og også det som opplevdes som ugjerninger som andre hadde gjort mot meg. Jeg var ikke et offer, jeg hadde valgt disse utfordringene fordi jeg som sjel hadde et ønske om å slipe kantene og bli den beste utgaven av meg selv. I starten var dette veldig vanskelig. Det var en ny måte å tenke på, og ofte havnet jeg tilbake til de gamle tankene om at livet var urettferdig. Men, etter som årene har gått, og jeg har praktisert meditasjon og tilgivelse, har dette blitt en sannhet likevel. Jeg er faktisk skaperen av mitt liv, og ingen andre kan leve det for meg, så da er det vel bare å gjøre mitt beste til en hver tid:)

Selv om jeg i mange år har jobbet med meg selv, betyr ikke det at jeg nå er forskånet for nye utfordringer og mer jobbing med meg selv. Dette er nok en livslang slipeprosess, men jeg merker nå at jeg til daglig er roligere og mer glad, og klarer å reise meg raskere enn tidligere når jeg har møtt store utfordringer. Ingenting blir av seg selv, og det er en stor jobb og være autoritet i eget liv.

Ved å jobbe oss igjennom disse vonde opplevelsene, tilgi andre og oss selv, rense ut med tårer, skriving og samtaler, vil vi rense disse sårene, slik at de gror helt og ikke delvis, og med tiden få et godt liv. Mer empatisk, mer tilgivende, mer forståelsesfull for andre menneskers lidelser, mer kjærlighetsfull, mer ansvarlig osv. Det som likevel er det beste med all denne jobbingen er den indre gleden og freden som gradvis fyller oss, og blir værende.

Legg igjen en kommentar

