Selvfølelse er noe annet enn selvtillit

Hva er forskjellen på selvfølelse og selvtillit?

Selvfølelse er hvordan du føler om deg selv… Om du føler at du er god nok, eller strekker til, så går det på selvfølelse.

Selvtillit er det du kan og det du gjør. Kanskje er du flink i idrett, eller til å tegne, eller kanskje du er god til å holde taler, da har du god selvtillit.

Vi blander disse to begrepene og tror de betyr det samme, men man kan faktisk ha god selvtillit uten å ha god selvfølelse. Hvis man har dårlig selvfølelse, så føler man at uansett hva som skjer, og hva vi gjør, så føler vi oss likevel utilstrekkelig, eller ikke god nok. Dette er faktisk en folkesykdom. De fleste følelsesmessige problemer vi har, kan vi koke ned til dårlig selvfølelse.

Hvis du har en lav selvfølelse så vil du kanskje streve med noe av dette:

  • Du kritiserer deg selv
  • Du er sikker på at andre snakker om deg
  • Du føler at livet er urettferdig, og du er et offer
  • Du er urolig og anspent
  • Du er deppa
  • Du føler at du ikke er god nok
  • Du søker hele tiden bekreftelse fra andre
  • Du er flink pike
  • Du blander deg inn i andres liv uten å ha noe med det
  • Du har vanskelig for å si nei, selv om du egentlig ikke vil være med
  • Du er sjalu
  • Du føler det som om du kommer til å bli avslørt
  • Du snakker nedlatende om andre
  • Du er selvopptatt
  • Du blir kranglete
  • Du innrømmer aldri at du har gjort noe feil
  • Du tar alltid på deg skylden
  • Du føler deg som en dårlig person
  • Du sulter deg
  • Du selvskader deg, eller straffer deg selv på andre måter
  • og mye mer….

Ble du motløs fordi du kjenner igjen noe av dette?

Alle kjenner seg litt igjen. Heldigvis er det faktisk mulig å trene opp selvfølelsen, akkurat som når du trener opp dine muskler. Dette er noe man konstant må drive på med, for hvis man tar en treningspause, så går det ikke lenge til at formen blir dalende, og slik er det også med selvfølelsen.

Jeg har to forslag for å trene opp selvfølelsen:

Det ene er å lære seg TFT, tankefeltterapi, og jobbe konkret med selvfølelsen.

Det andre er å skrive en «positiv-dagbok» hver kveld, der det kun er lov å skrive positive ting om deg selv.

Etter to uker, vil du merke forskjell:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s